27 آذر 1396
|
کد خبر: ۱۴۵۷ تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۱:۰ تعداد بازدید: ۶۳۵

گزارش روز آخر ششمین جشنواره فیلم شهر

از نشست داوران بین‌الملل تا حضور سینماگران در پردیس ملت

به گزارش روابط عمومی ششمین جشنواره بینالملیی فیلم شهر، پنجمین روز از برگزاری جشنواره با نمایش فیلمهای «شرح یک عشق» از ایتالیا و «عینک» از ایران آغاز شد. در ادامه نشست داوران و مهمانان بخش بین‌المللی با حضو اصحاب رسانه در سالن کنفرانس برپا شد که حاضران در آن درباره تجربه حضورشان در ایران و جشنواره شهر و همچنین فیلم‌هایی که دیده بودند، صحبت کردند.
در این نشست هنرمندان مختلفی حضور داشتند که از حضور در ایران خوشحال بودند و در عین حال به این نکته اشاره می‌کردند که ایران با آن چیزی که از رسانه‌های مختلف شناخته بودند، فرق می کرده است. برای مثال «ریکاردو مهدف» کارگردان فیلم «دادگاه داخلی» که از کشور برزیل به ایران آمده بود ، بیان کرد که حضور در این جشنواره برایش اهمیت زیادی داشته، او همچنین ادامه داد: قبل از اینکه به ایران بیایم، ذهنیتی درباره این کشور داشتم، ذهنیتی که رسانه های دیگر به من داده بودند، اما چند روز قبل که وارد ایران شدم و توانستم با مردم مهربان ایران آشنا شوم و سینمای آنها را ببینم، نظرم تغییر کرد.
او در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد: من یکی از طرفدارهای سینمای ایران هستم و آن را دنبال می‌کنم، اما وقتی آمدم فهمیدم در ایران ژانرهای مختلفی هستند که در هرکدام از آن‌ها فیلم‌های خوبی وجود دارد. البته در ایران تنها توانستم فیلم «فراری» به کارگردانی علیرضا داودنژاد را ببینم که آن را خیلی هم دوست داشتم.   
آخرین روز جشنواره میزبان سومین کارگاه انیمیشن نیز بود، این کارگاه با عنوان  «بازیگری در انیمیشن با تکیه بر موقعیت‌های اصیل داستان کلاسیک» با حضور حمید سهرابی انیماتور و سید سعید هاشم زاده کارگردان تئاتر  در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و در بخشی از آن سهرابی عنوان کرد: طراحی انیمیشن بعد از مراحل ابتدایی‌اش، تفاوت بسیاری با نقاشی و کار حجمی و طراحی صنعتی و ... پیدا میکند. یک انیماتور باید بتواند دید خود را تعدیل کند تا بر آن اساس، اغراق را تشخیص دهد، فیگورها را بشناسد و در انتها از یک اکت ساده یا حرف‌های کدهایی را برای انیمیت کردن بیرون بیاورد.
این کارگاه با حضور یک بازیگر برگزار شد که او موقعیت‌های مختلف را بازی می‌کرد و هاشم زاده برای حاضران توضیح داد که «بازیگری انیمیشن، بازیگری واقعی نیست. فراتر از آن است و ما باید فراتر از این مساله حرکت کنیم. اغراق بیشتری باید در حرکات صورت بگیرد.»
روز جمعه همچنین کارگاه «خلاقیت در کارگردانی» برگزار شد؛ برنامه‌ای که از همان ابتدا با یادی از عباس کیارستمی آغاز گردید، چراکه وقتی پاکدامن، برای دعوت از کتانی پشت میکروفون قرار گرفت و عنوان کرد پدر همسر کتانی یعنی ارمانو اولمی و یکی از کارگردانان بزرگ ایتالیایی از دوستان نزدیک کیارستمی بوده و به کتانی سفارش کرده سلام او را به مردم ایران برساند.
در این جلسه مطرح شد که اولمی و کیارستمی هنگام تولید فیلم «بلیت» با یکدیگر آشنا بودند، زیرا بخش ایرانی اثر را کیارستمی و بخش ایتالیایی آن را اولمی ساخته است.
در این روز با اینکه قرار بود فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» به کارگردانی فرزاد موتمن به نمایش دربیابد، در لحظات پایانی به دلیل عدم همکاری تهیه کننده از برنامه اکران خارج شد و فیلم ایتالیایی «شرح یک عشق» با حضور فابریزیو کتانی کارگردان به نمایش درآمد.
همچنین دو فیلم «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی و «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی دیگر فیلم‌هایی بودند که در آخرین سانس‌های روز پایانی جشنواره با حضور ساعد سهیلی، آناهیتا افشار، مجید برزگر و محمد شیروانی به نمایش درآمدند و مورد استقبال مخطبان نیز قرار گرفتند.