2 مهر 1396
|
کد خبر: ۱۴۵۳ تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶:۰ تعداد بازدید: ۱۷۰

گزارشی از کارگاه خلاقیت درکارگردانی در چهارمین روز جشواره فیلم شهر؛

ادای احترام به کیارستمی در کارگاه ِ کارگردانی فابریزیو کتانی

به گزارش روابط عمومی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، این برنامه از همان ابتدا با یادی از عباس کیارستمی آغاز شد، چراکه پاکدامن، برای دعوت از کتانی پشت میکروفون قرار گرفت و عنوان کرد پدر همسر کتانی یعنی ارمانو اولمی و یکی از کارگردانان بزرگ ایتالیایی از دوستان نزدیک کیارستمی بوده و به کتانی سفارش کرده سلام او را به مردم ایران برساند. در این جلسه مطرح شد که اولمی و کیارستمی هنگام تولید فیلم «بلیت» با یکدیگر آشنا شده بودند، زیرا بخش ایرانی اثر را کیارستمی و بخش ایتالیایی آن را اولمی ساخته است.

کتانی ضمن تعریف از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها صحبت‌های خود را اینگونه شروع کرد: «ایران کشور خیلی قشنگی است. نمایش فیلم من یعنی «شرح یک عشق» در این جشنواره افتخار بزرگیست. ایران کشوری با قدمت و تاریخی بزرگ است و من از اینکه اینجا هستم خوشحالم».

در ادامه برنامه، نازنین مفخم، تدوینگر سینمای ایران، به خاطر آشنایی‌اش با زبان ایتالیایی در کنار کتانی قرار گرفت تا به عنوان مترجم او این جلسه را همراهی کند. کتانی در این جلسه تأکید کرد که در کشور ایتالیا آنچه به عنوان فیلم شهری می‌شناسند با چیزی که در جایی مثل ایران رایج است، بسیار تفاوت دارد. در کشور ایتالیا جامعه به دو قسمت ایتالیای جنوبی و ایتالیای شمالی تقسیم می‌شود و ساکنان این دو منطقه به قدری با هم تفاوت دارند که نه زبان و ادبیات یکدیگر را می‌فهمند و نه قادرند خط یکدیگر را بخوانند. با این حال کتانی سعی کرده در «شرح یک عشق» در ادامه سبک نئورئالیسم کار کند و فیلمش را محدود به یک منطقه خاص نکرده است، بلکه این اثر به گونه‌ایست که می‌تواند به کلیت فرهنگ و جامعه ایتالیا تسری پیدا کند.

فابریزیو کتانی همچنین گفت:« ماجرای ساخته شدن «شرح یک عشق» به خواندن یک خبر برمی‌گردد؛ خبری که حاکی از خودکشی یک زوج مسن در جنوب ایتالیا بود. این منطقه در هنگام بحران اقتصادی بسیار تحت فشار قرار می‌گیرد و تحقیقات بعدی من نشان داد بر اثر مسائل مالی در جنوب ایتالیا حدود 800 خودکشی اتفاق افتاده است. به طور کلی جنوب ایتالیا جای دشواری برای زندگیست و حتی از مشکلات آنان با عنوان «مشکل نیمروز» یاد می‌کنند چراکه جنوب ایتالیا همیشه گرم است. بافت فرهنگی و خانوادگی در این منطقه با شمال ایتالیا بسیار متفاوت است؛ برای مثال اگر یک زن ایتالیایی از جنوب این کشور به شمال سفر کند، با مسائل زیادی مواجه خواهد شد، زیرا زندگی او نوعی زندگی خاص است؛ یعنی علاوه بر خانواده درجه یک، کسان دیگری مثل عمه و خاله و ... هم با این زن در یک خانه هستند و او از حمایت همه جانبه‌ای برخوردار می‌شود اما در شمال ایتالیا او مجبور است نوعی از زندگی مستقل را تجربه کند. به همین دلیل اکثر مهاجران جنوب به شمال ایتالیا یک دوره افسردگی و انزوا را تجربه می‌کنند. با همه این اوصاف فیلم من به طور مشخص جنوب ایتالیا را روایت نمی‌کند، با اینکه منشأ فیلمنامه از آنجا بوده است».

در این نشست، کتانی از پائولو سورنتینو، کارگردان اسکاری ایتالیایی با عنوان «جادوگر دوربین» یاد کرد و گفت: «کار او در عین سادگی، حیرت‌انگیز است. برای من هم این موضوع مهم است که فیلمم را ساده و مستقل و در عین حال، برانگیزاننده احساسات بسازم. برای من ابتدا حس مهم است و بعد فرم. به همین دلیل مثلا از شیوه فیلمبرداری دوربین روی دست خوشم نمی‌آید و حرکت دوربینم لزوما باید مهندسی شده و از روی سه‌پایه باشد. در ادامه این روش، بازی هنرپیشه و روایت هم اهمیت زیادی دارد. من برای «شرح یک عشق» از بازیگرانی استفاده کردم که در ایتالیا شناخته شده نیستند اما به سبب تئاتری بودن از توانایی بالایی برخوردارند. من معتقدم تکنیک در سینما مهم است اما همه چیز نیست، همانطور که فیلمنامه همه چیز نیست. همه این عناصر اگر در راستای یکدیگر باشند، مفید هستند».

کتانی اصغر فرهادی را فیلمساز مورد علاقه خود معرفی کرد و توضیح داد: «همیشه فیلمنامه را به طور کامل می‌نویسم و بعد از دیگر نویسندگان برای تغییر آن مشورت می‌گیرم».

در این جلسه نکات دیگری درباره تولید «شرح یک عشق» بیان شد؛ دوران فیلمبرداری اثر 18 روز طول کشیده و تدوین آن 8 ماه زمان برده است. این فیلم حدود 700 هزار یورو هزینه داشته و هیچ یک از عوامل دستمزد نگرفته‌اند و هر یک درصدی از روی فروش برداشته‌اند. این اثر در ایتالیا سینمای گیشه به حساب نمی‌آید و به همین دلیل کتانی برای تولید آن از موانع زیادی عبور کرده، اما در انتها با اکران فیلم در 50 سالن (که آمار خوبی در ایتالیاست) به فروش قابل قبولی دست پیدا کرده است.