30 آبان 1396
|
کد خبر: ۱۴۴۹ تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۴:۰ تعداد بازدید: ۲۹۰

گزارش تور کارگاه فیلمبرداری پیتر جیمز در روز چهارم جشنواره؛

کاخ گلستان محلی برای انتقال تجربیات بین‌المللی فیلمبرداری به جوانان ایرانی

به گزارش روابط عمومی ششمین جشنواره بین المللی جشواره فیلم شهر، تور کارگاه فیلمبرداری خلاق با حضور پیتر جیمز و علاقه‌مندان به فیلمبرداری در سینما، در کاخ گلستان برگزار شد.

حرکت به سمت کاخ گلستان

علاقه‌مندان به فیلمبرداری در سینما پردیس ملت منتظر هستند تا به کاخ گلستان بروند و همراه با پیتر جیمز درباره فیلمبرداری در موقعیت‌های مختلف آموزش کسب کنند. برخی منتظر و برخی نگران هستند که ساعت به سرعت می‌گذرد و هنوز همه جمع نشدند تا به سمت کاخ گلستان حرکت کنند. مهمانان و کارگردانان خارجی که از کشورهای مختلف به مناسبت جشنواره فیلم شهر به ایران ـ تهران آمدند مشتاق هستند که کاخ گلستان را ببینند.

با حضور در کاخ گلستان، پیتر جمیز تک به تک در موقعیت‌های خاص می‌ایستاد و در مورد نورسنجی و نوردهی در فضای باز با وجود درخت‌هایی که سایه دارند، توضیحاتی می‌داد. پینر جیمز از امکاناتی صحبت می‌کرد که مطمئنا شرایط فیلمبرداری در ایران را سخت می‌کرد.

عمارت بادگیرها

عمارت بادگیر از قدیمی ترین بناهای کاخ گلستان، در دوره فتحعلی شاه ساخته شده است. دیوارهای این عمارت آیینه‌کاری شده و برای فیلمبرداری کار را سخت‌تر می‌کند. پیتر جیمز با حضور در عمارت بادگیر، در مورد نور صحبت می‌کرد، با توجه به  نوردهی و مسئله رفلکس آیینه‌ها، استفاده از نوردهی‌های مختلف را پیشنهاد می‌داد.

تالار آیینه

تالار آیینه در شمال کاخ گلستان و غرب تالار سلام، بالای سردر و ایوان سنگی جلوی سرسرای کاخ گلستان قرار دارد. این تالار مشهورترین بخش کاخ گلستان است. استاد کمال‌الملک یکی از شاهکارهای نقاشی خود به نام تابلوی تالار آیینه را از روی همین تالار و ی 5 سال خلق کرد. در تالار آیینه هدایایی که از روسای روسیه و فرانسه دریافت کرده، وجود داشت. پیتر جیمز با حضور در تالار آیینه کاخ گلستان به المان‌های فیلمبرداری در محیط‌های بسته، با نورهای زیاد که فضا گسترده است، صحبت کرد. حضور محمد آلادپوش، فیلمبردار فیلم‌های ماجان، حکایت عاشقی و... از اتفاق خوبی بود که دانشجوهای کارگردانی و فیلمبرداری در خصوص انواع گوناگون فیلمبرداری در محیط‌های شهری و فضاهای خاص سواب می‌پرسیدند و او با صبر به همه پاسخ می‌داد.

تالار ظروف

ساخت بنای این ساختمان که بر روی عمارت نارنجستان و در شمال ساختمان تالار آج ایجاد شده است که سرویس چینی اهدایی ناپلئون بناپارت فتحعلی شاه با نقش جنگ‌های ناپلئون و سرویس جواهر نشان اهدایی ملکه ویکتوریا در این تالار وجود دارد. نور این مکان‌ها برای فیلمبرداری بسیار کم است. پیتر جیمز به نورهای شمع اشاره می‌کرد و برای نوردهی باید از امکانات مخصوص محیطی استفاده شود.

پیتر جیمز، فیلمبردار استرالیایی، تجربیات فیلمبرداری خود را در اختیار دانشجویان فیلمبرداری و علاقه‌مندان قرار دارد. وجود چنین کارگاهی در جشنواره فیلم شهر، اتفاقی خوبی است که همه افراد حاضر در این کارگاه اظهار امیدواری کردند تا سینمای ایران در این زمینه پله‌های ترقی را بالا رود.